Monday 4 June 2007

Έκθεση χωρίς τίτλο εναντίον της λογοκρισίας.

Το έργο του οποίου η προβολή διακόπηκε με απαράδεκτα βίαιο τρόπο από την αστυνομία κατά τη διάρκεια της έκθεσης "I syghroni elliniki skini" στο πλαισιο της Art Athina συνταιριάζει δυο διαφορετικές αφηγήσεις. Από τη μία την εκμετάλλευση των εθνικών συμβόλων από την αυταρχική πολιτική του ελληνικού κράτους της δεκαετίας του 1960 και του 1970 και από την άλλη τη διάδοση της κινηματογραφικής πορνογραφίας ως μιας εσωτερικής και βασανισμένης διεξόδου των καταπιεσμένων ενστίκτων. Η χρήση αρχειακού υλικού, η κινηματογράφηση των αντίθετων στοιχείων, ο διάλογος, η ίδια η αντιπαράθεση των δύο αυτών φαινομενικά διαφορετικών αφηγήσεων δίνουν στο έργο τη δυνατότητα να μιλήσει με κοινό τρόπο για την πολιτική και την προσωπική ιστορία. Αυτή η δύναμη της συμπύκνωσης του νοήματος και των μορφών είναι ένα προνόμιο της τέχνης και η δική της συμβολή στη διαμόρφωση του δημόσιου λόγου.

Η κατάσχεση του έργου και ο θόρυβος που προκλήθηκε στη συνέχεια στην τηλεόραση από τους εκπροσώπους του ΛΑΟΣ, μεταξύ άλλων, θεωρούμε ότι συνιστά ευθεία προσπάθεια ελέγχου του συνόλου του δημόσιου λόγου. Θεωρούμε ακόμη ότι αποτελεί καπήλευση των συμβόλων που διατείνεται ότι υπερασπίζεται με σκοπό να τα κάνει καρικατούρες για την κολακεία του τηλεοπτικού κοινού. Θεωρούμε τέλος ότι προσπαθεί να υποκαταστήσει οποιαδήποτε άλλη πολιτική και καλλιτεχνική έκφραση με μια σειρά από στερεότυπα που αρνούνται την ίδια την ουσία της πολιτικής και καλλιτεχνικής έκφρασης.

Για τον λόγο αυτό, οι καλλιτέχνες που συμμετέχουμε στην έκθεση και όλοι όσοι συνυπογράφουμε το κείμενο δηλώνουμε ότι είναι αναφαίρετο δικαίωμα και ουσιώδης υποχρέωση της τέχνης να διαπραγματεύεται ζητήματα που δεν απαιτούν τη συναίνεση όλων των φορέων του δημόσιου λόγου. Ακόμη περισσότερο μάλιστα δεν απαιτούν τη συναίνεση όσων καθημερινά πιστεύουν ότι διατυπώνουν αυτονόητες αξίες, ενώ στην πραγματικότητα διατυπώνουν μια πολιτική που επιχειρεί να καθυποτάξει όλες τις πτυχές του δημόσιου λόγου σε μια βαθιά συντηρητική και αυταρχική ρητορική.

Επιπλέον, όσοι συνυπογράφουμε το κείμενο δηλώνουμε ότι συνυπογράφουμε ως δημιουργοί και το έργο το οποίο λογοκρίθηκε δηλώνοντας από κοινού υπεύθυνοι κατά τον νόμο για οποιεσδήποτε άλλες διώξεις ή κυρώσεις υποστεί.

Τέλος, η έκθεση αυτή είναι χωρίς τίτλο θεωρώντας ότι πρόκειται για μια πράξη δήλωσης της αδιαλλαξίας μας απέναντι στην προσπάθεια σφετερισμού του χώρου της τέχνης και όχι για μια έκθεση με εφήμερο περιεχόμενο.

Πληροφορίες για συμμετοχή:

  • Όποιος επιθυμεί να υπογράψει το κείμενο αυτό, μπορεί να αποστείλει ε-μέηλ στη διεύθυνση artlogokrisia@gmail.com
  • Όποιος καλλιτέχνης επιθυμεί να συμμετέχει στην έκθεση με έργο του μπορεί να έρθει με το έργο στο χώρο της έκθεσης αύριο Δευτέρα μετά τις 4 το απόγευμα όπου θα αρχίσει και το στήσιμο της έκθεσης.
Πληροφορείς για την έκθεση:

Έκθεση χωρίς τίτλο, εναντίον της απαράδεκτης λογοκρισίας που σημειώθηκε στην Art Athina 2007.
Δευτέρα 4 - Πέμπτη 7 Ιουνίου 2007
Ιάσωνος 45, Μεταξουργείο

περισσοτερα εδω.

------------- ---------------

καταλαβαινω το οτι μπορει να προκαλεσει μια τετοια πραξη, διοτι αντιλαμβανομαι την δυναμικη των κρατικων συμβολων και την ταυτιση (ή ετεροπροσδιορισμου) του κοσμου με αυτα. αυτο που δεν καταλαβαινω ειναι γιατι καποιοι/ες δεν αντιλαμβανονται πως το συμβολο ακομα και μεσα απο την καταργηση του, ή την "βεβηλωση" του δεν χανει τον ρολο του ως τετοιο. ισα ισα που ο συμβολισμος του μεγαλωνει οταν αποδιδει τα κακως κειμενα αυτου του τοπου. ακριβως με το να χτυπησει τα κοινωνικα στερεοτυπα.

μια καμενη σημαια ή μια γυναικα που αυνανιζεται εχοντας ως υποκρουση τον ελληνικο εθνικο υμνο, ειναι ενας πολυ δυνατος συμβολισμος. και οσο δικαιωμα εχουν καποιοι/ες στο να χρησιμοποιουν τα διαφορα συμβολα για την εθνικη τους υπερηφανεια, ετσι εχουμε και καποιοι/ες αλλοι/ες το δικαιωμα να τα χρησιμοποιουμε για την εθνικη μας αναξιοπρεπεια (χωρις να υπονοω οτι και η συγκεκριμενη καλλιτεχνης εκανε το ιδιο).

αυτο που επισης δεν καταλαβαινω ειναι αν ο λογος της αστυνομιας, του εισαγγελεα, και λοιπων ειναι να "διδαξουν" στον κοσμο ηθικη και τεχνη. δεν υπαρχει προβλημα οταν τη σημαια την περιφερει ενας χρυσαυγιτης ή οταν κυκλοφορει σε εσωρουχο αλλα υπαρχει με το συγκεκριμενο εργο; δεν υπαρχει προβλημα οταν ο αρχιεπισκοπος χριστοδουλος υψωνει τα λαβαρα της επαναστασης του 1821 (λες και ειναι ιδιοκτησια της εκκλησιας και οχι ολων των ελληνων) για λογους μικροπολιτικης (οπως το ζητημα των ταυτοτητων) και υπαρχει με το εργο αυτο;

δεν υπαρχει προβλημα με τους εθνοπατερες του ΛΑ.ΟΣ και υπαρχει με το εργο; μηπως ειναι ενα παιχνιδι για να προβληθουν καποιοι/ες ως υπερμαχοι της ελλαδος, και να επωφεληθουν στις επερχομενες εκλογες; τα βιβλια που πουλουν μελη του ΛΑ.ΟΣ (δες βελοπουλο, λιακοπουλο, γεωργιαδη - αν και τα δικα του ειναι καπως σοβαροτερα απο τους αλλους 2) ειναι "ηθικα";;;; η χρησιμοποιηση της σημαιας απο το απολυταρχικο και βαθυτατα αντιδημοκρατικο καθεστως των συνταγματαρχων ηταν ηθικη; στα κρατητιρια της ΕΑΤ-ΕΣΑ οπου βασανιζαν τον κοσμο (δες περιπτωση Παναγουλη + Μουστακλη) δεν επαιζε ο εθνικος υμνος; αυτο ηταν μεμπτο;

ο αριστοφανης θα ηταν παρανομος στην ελλαδα του 2007, που κυριαρχει η πολιτεια του πλατωνα και οι υπαγορευσεις της για μια τεχνη που μονο προαγει τα ηθη (και το 'προαγει' μπορει να παρει εκατομυρια διαφορετικες σημασιες); αν ηταν ο τουρκικος εθνικος υμνος ή της ΠΓΔΜ θα αντιδρουσε κανεις/μια; σαφως θα πουν οι κυριοι και κυριες του ΛΑ.ΟΣ... οι ιδιοι κυριοι και κυριες που οταν γιουχαρησαν τον εθνικο υμνο της τουρκιας στον προσφατο ποδοσφαιρικο αγωνα (οπου η ελλαδα εχασε 4-1) ειπαν οτι ειναι αναφαιρετο δικαιωμα των ελληνων και των ελληνιδων να γιουχαρουν οτι θελουν.

πως κρινεται η τεχνη; εχει ορια; προσωπικα θεωρω οτι εχει... μετρον αριστον... ποιος/α τα οριζει; η προσωπικη ηθικη του καθε θεατη ή οι διαφοροι "κηδεμονες" που ηρθαν ως αλλοι/ες deus ex machina να μας διδαξουν ηθικη; οι νομοι; το οτι καποιος/α αλλος/η μπορει να θιχτει απο το προιον της τεχνης; εχει ο/η καθε καλλιτεχνης το δικαιωμα να δημιουργει οπως αυτος/η επιθυμει; εχω δικαιωμα εγω ως θεατης να εχω προσβαση στο δημιουργημα αυτο και να αποφασιζω μονος μου αν θα το απορριψω ή αν θα το εγκρινω;

στην ελλαδα οπου κατεβαινει εργο ζωγραφικης γιατι απεικονιζει ενα πεος να εκσπερματωνει πανω στο σταυρο (ο βελγος ζωγραφος δηλωσε πως ηθελε να απεικονισει το τι περασε στο καθολικο ορφανοτροφειο που μεγαλωσε), στην ελλαδα οπου δικαζεται αυστριακος σκιτσογραφος διοτι δημιουργησε κομικ οπου δειχνει τον χριστο ως σερφερ, στην ελλαδα οπου κατεβηκε φωτογραφια που ειχε καποιον να εχει το πεος του μεσα σε ενα καρπουζι... στην ελλαδα οπου κριτικαρεται η δανεζικη εφημεριδα που δημοσιευσε γελοιογραφιες οπου απεικονιζοταν ο μωαμεθ (κατι που απαγορευεται στην μουσουλμανικη θρησκεια)... 2 μετρα + 2 σταθμα;

πως η ελλαδα (που αντλει την νομιμοποιηση της μεσα απο την αρχαια ιστορια της) απειλειται απο ολα τα παραπανω; βεβαια απο τη στιγμη που ειναι εν ισχυ ο συγκεκριμενος νομος, η αστυνομια οφειλε να παρεμβει μιας και εγινε η καταγγελια (απο τον αδ. γεωργιαδη του ΛΑ.ΟΣ οπως υποστηριζει ο ιδιος)... ομως αναρωτιεμαι, ειναι δημοκρατικος ενας τετοιος νομος;

σχετικη κουβεντα στα αξιολογα blogs: του δημητρη (και εδω), του στρατου φουντουλη, στο βλεμμα, στο (sic) και στο Ροΐδη Εμμονες.

για οποιον/α θελει να δει το σχετικο βιντεο απο μονος/η του/της και να κρινει, ας δει εδω (νομιζω πως το κατεβασαν απο την σελιδα αυτη - εναλλακτικα δειτε εδω). προσωπικα δεν μου αρεσε, χωρις να θελω να προκαταβαλλω κανενα/μια.

3 comments:

Unknown said...

Αυτή είναι η κοινωνία και αυτή η αισθητική της. Καλλιτεχνικός ξεπεσμός ...

les_boi said...

"τα βιβλια που πουλουν μελη του ΛΑ.ΟΣ (δες βελοπουλο, λιακοπουλο, γεωργιαδη - αν και τα δικα του ειναι καπως σοβαροτερα απο τους αλλους 2)" αυτό με τα σοβαρότερα δεν το πιασα...

Man on the moon said...

οτι σε σχεση με τα βιβλια του βελλοπουλου και του λιακοπουλου, ο γεωργιαδης εχει πιο σοβαρες εκδοσεις (στο μετρο του δυνατου).

παντως η ελευθερια της τεχνης με απασχολει πολυ. αν καποιος/α σκηνοθετησει ενα βιντεο που δειχνει καποια να αυνανιζεται με τον χιτλερ ή με σκηνες απο στρατοπεδα εργασιας των ναζι θα θεωρηθει τεχνη; και θα παραμεινει στην εκθεση μεχρι το τελος της; ειναι καπως απλοικο το παραδειγμα, αλλα εχει βαση η απορια μου.